پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاري

سامانه «رزرو » و به روزرسانی اطلاعات دارندگان فیش حج تمتع/نقل و انتقال اسناد حج در سامانه "تشرف"

  • 01 اردیبهشت 1400
  • 09:17
  • حج تمتع
  • 71 دیدگاه
  • 972 بازدید
  • Article Rating
سامانه «رزرو » و به روزرسانی اطلاعات دارندگان فیش حج تمتع/نقل و انتقال اسناد حج در سامانه "تشرف"
مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای متقاضیان حج تمتع گفت: هم اکنون تمام امور مربوط به تکمیل و به روزرسانی اطلاعات ودیعه گذاران و زائران و نیز نقل و انتقال قبوض حج در بستر ...

کامران اکبری روز سه شنبه گفت : در راستای سرعت بخشی در فرآیندها و تسهیل در امور دارندگان قبوض ودیعه حج تمتع، افزایش دقت ، کاهش هزینه ها و ترددهای غیرضروری به ویژه با توجه به شیوع کرونا طی یک سال اخیر تلاش شد تا اجابت به درخواست ها در بستر سامانه ها با قوت بیشتری اجرایی شود .


**سامانه «رزرو » و به روزرسانی اطلاعات دارندگان فیش حج تمتع
وی، سامانه فراخوان تکمیل اطلاعات ودیعه گذاران حج تمتع یا «رزرو» به آدرس reserve.haj.ir را یکی از مهمترین سامانه های سازمان دانست و افزود: این سامانه با همت همکاران حوزه فناوری اطلاعات سازمان برای خدمت به ودیعه گذاران طراحی و راه اندازی شده است.
اکبری بیان کرد: تمامی ودیعه گذاران حج تمتع باید اطلاعات خود را در این سامانه به روز رسانی کنند تا در برنامه ریزی های آینده در حوزه ارتباط طرفینی و تشرف متقاضیان، مورد بهره برداری قرار گیرد.
این مسئول توضیح داد : متقاضیان باید دقت نمایندکه رزرو و به روزرسانی اطلاعات در سامانه از سوی ودیعه گذاران ، ارتباط مستقیمی به تشرف در همان سال ندارد ولی بعنوان رکن اصلی تمامی تعاملات و اقدامات بعدی ودیعه گذار است و باید تمامی دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع فارغ از تاریخ اعزام به سامانه تکمیل اطلاعات مراجعه نمایند.
وی عنوان کرد: چراکه هرگونه اطلاع رسانی و تبادل و فراخوان اولویت های تشرف علاوه بر جراید به صورت پیامکی نیز به ودیعه گذاران از طریق این سامانه انجام می شود.
اکبری افزود : افرادی که قصد به روز رسانی اطلاعات خود را دارند می توانند شخصا به سامانه مذکور مراجعه و اطلاعات فردی خود را به روز رسانی و تکمیل کنند یا با مراجعه به دفاتر خدمات زیارتی دارای مجوز از سازمان حج وزیارت در سطح استانها و شهرستانها اقدام نمایند.
وی همچنین به ودیعه گذاران در رابطه با آگهی ها و تماس افراد و پیامک ها از سوی مراکز غیرمجازی که با ادعاهای مختلف در این خصوص درصدد برقراری ارتباط و دریافت اطلاعات وحتی کنترل و جمع آوری قبوض هستند، هشدار داد.


** سال گذشته فرآیند ثبت نام در کاروانهای حج غیرحضوری انجام شد
مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت با اشاره به غیرحضوری بودن برنامه ریزی ها در حج 99 گفت: سال گذشته تمامی برنامه ریزی ها اعم از فراخوان و ثبت نام و.. به صورت اینترنتی و غیرحضوری انجام گرفت.


**سامانه «تشرف» راهکاری مطمئن و سریع درنقل و انتقال اسناد حج
وی در ادامه با اشاره به سازوکار نقل و انتقال فیش حج تمتع«خرید و فروش قبوض"گفت: ودیعه گذار می تواند با رعایت شرایط تعیین شده، قبض خود را برای یک بار واگذار کند.
اکبری بیان کرد: از اینرو در راستای ارائه خدمت به متقاضیان و سهولت کار برای واگذار کننده یا دریافت کننده قبض، سامانه ای را با همت همکاران سازمان به نشانیtasharof.haj.ir طراحی و اجرا کردیم که در این بستر خدمات لازم و برقراری ارتباط مستقیم بین انتقال دهنده و انتقال گیرنده ارائه می شود و ضمن ایجاد رضایتمندی کاهش ترددهای غیرضرور به ویژه در ایام بحران کرونا را در پی داشته است.


**نحوه ورود به سامانه تشرف
وی عنوان کرد: متقاضیان با ورود به این سامانه درخواست خود را در هر استان یا شهرستانی که ودیعه گذاری کرده و سکونت دارند ثبت نموده و با امکان انتخاب کارگزارانی که دارای مجوز سازمان هستند مبادرت به نقل و انتقال اولویت قبوض ودیعه گذاری از طریق دفاتر زیارتی انتخابی خود را می نمایند.
وی افزود: واگذار کنندگان ودریافت کنندگان قبوض ودیعه حج باید اقدامات خود را از طریق سامانه مذکور و تحت نظر دفاتر کارگزاری تعیین شده انجام دهند و به سایت ها و افراد سودجویی که در این راستا به تبلیغ می پردازند مراجعه نکنند.
اکبری تاکید کرد: این سامانه نقش موثری در کوتاه کردن دست واسطه ها و سودجویان و هزینه های اضافی ناشی از آن دارد.


**چگونگی واگذاری کارتهای اولویت تشرف به عمره مفرده
مدیرکل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت در خصوص واگذاری کارت اولویت های عمره نیز گفت: کسانی که تمایل به تهیه یا واگذاری آن دارند باید صرفاً از طریق نزدیکترین دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان یا شهرستان محل سکونت خود اقدام و پیگیری نمایند.


**بازنگری و اصلاح فرآیندهای اجرایی
اکبری همچنین به اقدامات انجام شده در اداره کل متبوع خود و همچنین بازنگری فرآیندهای اجرایی اشاره کرد و گفت: پیش بینی و پیگیری و پیاده سازی سامانه های هوشمند با بهره گیری و تعامل سیستمی با سایر دستگاههای ذیربط «سازمان ثبت احوال کشور-بانک ملی ایران-سازمان ثبت اسناد و املاک»به منظور کاهش حداکثری مراجعان و افزایش رضایتمندی زائران از خدمات نقل و انتقال طی فرایند حج تمتع، بازنگری فرآیند بهره گیری از سامانه لیست انتظارسیستمی و مکانیزه ثبت نام در کاروانهای حج تمتع، بازنگری فرآیندهای اجرایی در حوزه حمل و نقل زمینی زائران در کشور عربستان و بهره گیری از نرم افزارهایی با قابلیت های کاربردی و مناسب و همچنین پیش بینی فرآیند لازم برای جایگزینی زائران در کارونها برای موارد فوت یا رد پزشکی زائران از جمله بخش های مربوط به این موضوع بوده است.