ﺳﻪشنبه 18 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاري

برگزاری نشست خبری مدیر حج و زیارت استان خراسان جنوبی

برگزاری نشست خبری مدیر حج و زیارت استان خراسان جنوبی

                                                      

نشست خبری مدیر حج و زیارت استان خراسان جنوبی در روز سه شنبه مورخ 93/08/27 برگزارگردید.

مدیر حج وزیارت خراسان جنوبی در ابتدای نشست خبری با اشاره به اینکه ثبت نام متقاضیان عمره 94-1393 از ساعت 9 صبح روز پنجشنبه مورخ 93/08/29 آغاز میشود ثبت نامها برای تشرف را در 2 مرحله عنوان که در مرحله اول کاروانهایی که در سال 93 اعزام میشوند اولین پرواز آن تاریخ 93/9/27 و آخرین پرواز این مرحله 93/12/17 می باشد.ایشان تعدادگروههای اختصاصی در مرحله اول را 34 کاروان بیان داشت که پروازشان از فرودگاه بین المللی بیرجند با ظرفیتهای 107 و 132 نفره انشاءالله انجام میگردد.وی بیان داشت زائرینی که در اولین پرواز ثبت نام میکنند 2 روز قبل از سالروز ارتحال حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) در مدینه حضور خواهند داشت .

آقای نوفرستی اولویتهای فراخوان شده در این مرحله را در ابتدا اولویتهای 1تا 350 برشمرد که از صبح روز پنجشنبه مورخ 93/08/29 میتوانند به سامانه فاخر مراجعه نمایند و کاروان خود را جهت اعزام انتخاب نمایند. در روز اول ثبت نام به جهت عدم تضییع حق زائرین شهرستانی هریک از زائرین هر شهرستان میبایست یکی از کاروانهای اعلام شده همان شهرستان را جهت ثبت نام انتخاب و در سایر روزها این موضوع بلامانع میباشد.وی مهلت تعیین شده برای مراجعه اولویتهای 1تا 350 را تا تاریخ 93/09/04 اعلام و بیان داشت در صورت عدم تکمیل کاروانها از تاریخ مذکور اولویتهای تا 400 ،از تاریخ 93/09/08 اولویتهای تا 450 و از تاریخ 93/09/12 اولیتهای تا 500 میتوانند به سامانه فاخر مراجعه و در صورت ظرفیت خالی در کاروانها نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

72ساعت فرصت جهت قطعی نمودن ثبت نام

مدیر حج و زیارت استان افزود: افرادی که از روز پنجشنبه مورخ 93/08/28 از طریق سامانه فاخر، کاروان مورد نظر خود را انتخاب می نمایند 72 ساعت فرصت دارند به همراه مدارک مربوطه که در سامانه ذکر شده به دفتر انتخابی خود مراجعه و ثبت نام خود را قطعی نمایند.در غیر اینصورت منصرف از اعزام تلقی و نام آنان از گروه انتخابی حذف میشود.

لزوم تشکیل گروه در سامانه فاخر

مدیر حج و زیارت استان بیان داشت: از 14 آبان ماه جاری سازمان حج و زیارت نسبت به فراخوان از متقاضیان اعزام به عمره 94-93 جهت مراجعه به سامانه فاخر به آدرس fakher.haj.irبرای تشکیل گروه هایی حداکثر 10 نفره اقدام نموده که الحمدالله در استان آمار مناسبی را داشتیم و تا الان بیش از 8000 نفر از هم استانیها موفق به تشکیل گروه در سامانه مذکور گردیده اند. ایشان همه دارندگان کارتهای ثبت نامی بانکهای ملی و ملت را که متقاضی اعزام به عمره 94-93 میباشند را دعوت نمود تا با مراجعه به سامانه فاخر نسبت به تشکیل گروه اقدام نمایند.

محاسن سامانه فاخر

مدیر حج و زیارت استان در ادامه به محاسن سامانه فاخر اشاره و بیان داشت یکی از محاسن ثبت نام در این سامانه اینست که از هم اکنون زائرین در قالب گروههای 10 نفره هم سفریهای خود را با شناخت انتخاب نموده و مورد دیگر اینکه بازه زمانی برای ثبت نام قطعی فرد در کاروانهای عمره کاهش و با انتخاب سرگروه در سامانه کلیه اعضای گروه به کاروان مورد نظر انتقال میبیابند.مورد دیگر جلوگیری از تشکیل صفهای طولانی در مقابل دفاتر زیارتی بود که زائرین عزیز قادرند حتی در منزل با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به تشکیل گروه و انتخاب کاروان مورد نظر خود اقدام و صرفا جهت قطعی نمودن ثبت نام به دفاتر زیارتی مراجعه نمایند.

در ادامه ایشان به متقاضیانی که اولویت آنان اعلام و قصد ثبت نام را دارند توصیه نمودند در صورت نداشتن گذرنامه یا عدم دارا بودن اعتبار کافی (حداقل 7 ماه از زمان پرواز) از هم اکنون اقدام نمایند و توصیه نمودند گذرنامه صادر شده را با مشخصات خود کنترل کنند.ایشان همچنین ثبت نام زائرین زیر 45 سال را منوط به مشخص نمودن محرم  خود در سامانه عنوان داشتند.

دارندگان قبوض ثبت نامی بانک ملی تا تاریخ 86/01/05 برای تبدیل قبوض قدیمی خود به قبوض جدید اقدام نمایند.

آقای نوفرستی از کلیه دارندگان قبوض ثبت نامی بانک ملی تا تاریخ 86/01/05 خواست جهت تبدیل قبوض قدیمی خود به قبض جدید به بانک مربوطه مراجعه نمایند تا امکان ثبت نام در کاروانهای عمره برایشان مقدور باشد.

زائرین اربعین حسینی

مدیر حج و زیارت استان به موضوع اعزام زائرین عتبات در ایام اربعین حسینی و برنامه های سازمان حج و زیارت در این زمینه پرداختند و ادامه دادند امسال سازمان حج و زیارت به ساماندهی زائرینی که قصد تشرف به عتبات عالیات بصورت پیاده را دارند اقدام نموده است.وی عنوان داشت متقاضیان حضور در راهپیمایی ایام اربعین حسینی(ع)جهت اخذ ویزا میتوانند به دفاتر زیارتی سراسر استان با کارت ملی و گذرنامه معتبر مراجعه و ثبت نام نمایند. سامانه مربوطه بر اساس میزان ظرفیت مرزها بصورت هوشمند روز اعزام آنها را مشخص می‌کند.

 وی در خصوص هزینه صدور ویزای عراق بر اساس ثبت نام در سامانه یاد شده در دفاتر خدمات زیارتی استان گفت: هزینه اخذ ویزای عراق 40 دلار است و حق کارگزار 15 هزار تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین زائران می‌توانند تنها با پرداخت هزینه ویزا و حق کارگزار ثبت‌نام خود را انجام دهند و ویزای خود را دریافت کنند.

خدمات دهی رایگان مراکز پزشکی حج و زیارت در عراق در ایام اربعین

آقای نوفرستی در ادامه به موضوع خدمات دهی مراکز پزشکی حج و زیارت در عراق در ایام اربعین اشاره و عنوان داشتند زائرین پیاده اربعین حسینی میتوانند از امکانات پزشکی که از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت در عراق پیش بینی شده بصورت رایگان استفاده نمایند.

توصیه هایی به زائرین پیاده ایام اربعین

.ایشان توصیه هایی را به مردان و زنانی که قصد تشرف به عتبات عالیات دارند تا اربعین بصورت پیاده از نجف به کربلا مشرف شودند داشتند. با توجه به حضور میلیونها نفر از سراسر جهان و پیاده روی مسافت حدود 80 کیلومتری نجف به کربلا  می طلبد زائرین آمادگی نسبی را در این خصوص داشته باشند.ایشان حرکت زائرین اربعین را بصورت ستونهایی متشکل از افراد همدل اعلام داشتند.پیش بینی پیاده روی بین 7 تا 8 ساعت در روز و و طی مسافت نجف-کربلا بین 2 تا 3 روز از مواردی است که زائرین باید به آن توجه کنند.ایشان توصیه کرد زائرین زمان پیاده روی خود را از طلوع آفتاب شروع و همراه با نماز مغرب بطور کامل توقف نمایند.ایشان به حضور مراکز امداد گمشدگان در هر 3 کیلومتر اشاره کرد و توصیه نمود قبل از حرکت، زائرین مکانهایی را که قصد توقف دارند به همدیگر اعلام تا مشکلی پیش نیاید.همراه داشتن یک کوله پشتی بزرگ، لباس گرم، مقداری خشکبار، بادام، انجیر خشک و مقداری داروهای اساسی برای 2 ،3 روز پیاده روی از تذکرات دیگری بود که مدیر حج و زیارت استان بیان داشت.

                                                                                             روابط عمومی حج و زیارت خراسان جنوبی

 

عکسهای مرتبط