شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

عمره مفرده

در صورت توافق پايدار مي‌توان عمره را براي زائران ايراني برقرار كرد.

در صورت توافق پايدار مي‌توان عمره را براي زائران ايراني برقرار كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر گفت: اگر موانع برطرف شود با توجه به اينكه شمار زيادي از مردم درخواست دارند در زمينه راه اندازي عمره اقدام كنيم اميد است پس از حج بتوانيم عمره را راه اندازي كنيم. اين موضوع در مذاكره با وزير حج عربستان نيز مطرح شد كه در صورت توافق پايدار مي‌توان عمره را براي زائران ايراني برقرار كرد.

 

نماينده، ولي فقيه در امور حج و زيارت در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت مذاكرات با مسئولان حج و زيارت عربستان در رابطه با از سرگيري حج عمره و حضور زائران ايراني درايام حج در عربستان، بيان كرد: ما از گذشته تاكيد داشتيم كه حج از روابط دو جانبه جداست و روندي كه درمذاكرات دو سال گذشته طي شد نشان داد كه عربستان هم اين موضوع را پذيرفته و نمي‌خواهد حج را به روابط سياسي دو كشور گره بزند. در توافق‌نامه‌اي هم كه امسال امضا شد مطالبات جمهوري اسلامي ايران مورد توجه قرار گرفت. بر اساس مفاد اين توافقنامه كه به امضاي وزير حج عربستان و رئيس سازمان حج و زيارت رسيده عربستان تضمين داده است عزت، كرامت و امنيت زائران ايراني را حفظ كند. اقدامي كه سال گذشته نيز انجام داد.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه اميدواريم حج ۹۷ عزتمندانه و موفق برگزار شود و در اين راستا همه بايد تلاش كنند و حجاج ايراني همچون گذشته نمونه‌اي از نظم و انضباط باشند، افزود: درخصوص حج عمره چنين توافقنامه‌اي به امضا نرسيده است و، چون چنين ضمانت‌هايي وجود ندارد و زمان عمره نيز شش ماه است و در طول اين زمان ما در عربستان حضور نداريم و اگر اتفاقي رخ دهد در حج آينده تأثير دارد، لذا عمره راه اندازي نشد؛ ليكن اگر موانع برطرف شود با توجه به اينكه شمار زيادي از مردم درخواست دارند در زمينه راه اندازي عمره اقدام كنيم اميد است پس از حج بتوانيم عمره را راه اندازي كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پايان گفت: اين موضوع در مذاكره با وزير حج عربستان نيز مطرح شد كه در صورت توافق پايدار مي‌توان عمره را براي زائران ايراني برقرار كرد. بدليل محدوديت‌هايي كه تعميرات چاه زمزم براي حضور زائران درمسجدالحرام و كنار كعبه ايجاد مي‌كرد و نبود توافق‌نامه‌اي مشابه حج با عربستان، تصميم‌گيري در اين خصوص به بعد از حج ۹۷ موكول شد. اگر حج امسال مثل سال گذشته يا حتي بهتر از آن برگزار شود و عربستان بپذيرد توافقي براي عمره امضا كند، راه اندازي عمره پس از حج در دستور كار سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري قرار خواهد گرفت.