پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

حج تمتع

روز گذشته همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) همایش باشکوه و معنوی حج تمتع به صورت نمادین در بیرجند برگزار شد .

  • 14 شهریور 1392
  • 09:21
  • حج تمتع
  • 179 دیدگاه
  • 7026 بازدید
  • Article Rating
روز گذشته همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) همایش باشکوه و معنوی حج تمتع به صورت نمادین در بیرجند برگزار شد .
زائرین حج تمتع پس از نماز صبح در محل هیئت حسینی ( سالن نمایشگاه حج) گرد هم آمدند و پس از قرائت زیارت عاشورا در قالب دسته های عزاداری در سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) مسیر هئیت حسینی را پس از عبور از مقابل ماکت قبرستان بقیع تا مصلی المهدی(عج) پیاده طی نمودند.
مدیر حج و زیارت استان هدف از برگزاری این مراسم معنوی را ایجاد زمینه آمادگی جسمانی زائرین حج تمتع و آشنایی بیشتر زائرین با مشاعر مقدسه از جمله عرفات، مشعر، منی ، اعمال آن ایام و همچنین نقل ترددی ذکر کرد.
زائرین پس از حضور در مصلی المهدی به صورت نمادین در عرفات و منی حضور یافته و بعد از رمی جمره در سالن مصلی گردهم آمدند تا سایر اعمال حج از جمله طواف را تمرین کنند.
در این قسمت از مراسم مدیر حج و زیارت استان ضمن بیان ویژگی های حج امسال و محدودیت های خاص آن با اشاره به استقبال پر شور زائرین حج تمتع در سال های گذشته برای مشارکت در امر مقدس مدرسه سازی و کمک به مرکز شیمی درمانی استان اذعان داشت:امید می رود امسال نیز مطابق سال گذشته زائرین محترم امر ساخت و تجهیز مرکز شیمی درمانی و رادیوتراپی با اختصاص بخشی از ولیمه حج شان از هیچ کمکی دریغ نکنند.
دکتر لطیفی، مسئول مرکزهیئت پزشکی حج استان با توجه به ویروس کرونا نیز توصیه هایی برای زائران در خصوص پیشگیری از بیماری ها بیان داشت و افزود: بهترین راه پیشگیری، رعایت موازین بهداشت فردی و رعایت حال هم اتاقی ها و همسفران است.
حجت الاسلام والمسلمین مجتبي اوحدي مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در حج و زیارت خراسان جنوبي نیز در این مراسم گفت: امروز باید تأسف ما بر این باشد که مکتب امام صادق(ع) به فراموشی سپرده شده است و کمتر ارشادات ایشان مطرح می شود.وی افزود: افرادی به دنبال کعبه ی ظاهرند و حج آفاقی؛ اما آنچه زائر باید به آن توجه داشته باشد، حج معنوی است.
وی با بیان اینکه شکوه و عظمت کعبه شکوه و عظمت خدا را نشان می دهد، تصریح کرد: حج تنها عبادتی است که تمام عبادت ها را در برمی گیرد و آنچه باید به دست بیاوریم، شفاعت رسول ا...(ص) است.
مدیرکل پست خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به اقدام ابتکاری پست استان طی دو سال اخیر گفت: در این راستا پست خراسان جنوبی افتخاردریافت و تحویل ساک حجاج را در زمان اعزام و بازگشت داشته است.
عنایتی در ادامه به تشریح فرآیند تحویل و دریافت بار حجاج پرداخت . محمد نظام دوست مولف سفرنامه حج نیز شعری را تقدیم حضور زائرین کرد و از سوی مدیریت حج و زیارت به پاس تلاش ارزنده این نویسنده در موضوع تالیف سفرنامه حج مورد تقدیر قرار گرفت.
شایان ذکر است در این همایش مدیران کاروان ها به صورت جداگانه اعمال ایام تشریق را انجام و توصیه های لازم توسط آنان و روحانی کاروان بیان شد. از ویژگی های خاص این همایش برگزاری مراسم عزاداری امام جعفر صادق(ع) در قالب دسته های عزاداری توسط کاروان های حج بود. همچنین در وعده های صبحانه و ناهار از زائرین پذیرایی به عمل آمد.