ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402
EN

امنیت در سفر

شما (حجاج بيت الله الحرام) در اين سفر در بوته امتحان قرار داريد . چون نمونه و الگوئي از ملت ايران هستيد و چشمان كنجكاو صدها هزار زائر حركات و اعمال شما را تحت نظر دارد .      امام خميني (ره)

 زائر گرامي

تشرف به بيت الله الحرام و توفيق زيارت حرمين شريفين و قبور ائمه مظلوم بقيع (ع) فرصتي است كه خداوند به شما عنايت فرموده ، اميد است از اين فرصت به دست آمده كمال بهره معنوي را برده و با دقت به مطالب ذيل توجه نماييد و با به كار بستن توصيه هاي آن ، سفري همراه با آرامش خاطر و امنيت كامل داشته باشيد .

1-  به همراه داشتن و الصاق كارت شناسائي در طول سفر الزامي است .

   2- هنگام عزيمت به عربستان ، حافظه دوربين ، تلفن همراه و وسايل الکترونيکي که محتوي عکس ، فيلم و اطلاعات خانوادگي و شخصي مي باشد را تخليه نماييد زيرا مأمورين سعودي در اولين برخورد با افرادي که به آنها مظنون هستند اقدام به بازبيني آنها مي نمايند.

3-  حمل و نگهداري و مصرف مواد مخدر در عربستان جرم محسوب شده و با مجرمين به شدت برخورد مي‌شود.

4-  دولت عربستان در مبادي ورودي (فرودگاه ها) براي جلوگيري از ورود افراد معتاد و موادمخدر به داخل كشور از تجهيزات و سيستم هاي كنترلي مدرن و پيشرفته، حيوانات آموزش ديده و عناصر ماهر و مجرب در چهره شناسي و تفتيش متخلفين بهره مي گيرد.

5-  بدليل طولاني بودن مدت رسيدگي به پرونده متهمين مواد مخدر در عربستان ، اجازه تشرف جهت انجام مناسك، داده نشده و پس از سپري شدن دوره محكوميت، مجرم به كشور عودت مي‌گردد.

6-  دستگاه قضايي سعودي اجازه برقراري ارتباط را به افراد دستگير شده اتباع بيگانه با خانواده شان نداده و توجهي به سن، جنسيت (زن و مرد) و وضعيت بيماري آنان نداشته و بعنوان يك مجرم، با ايشان به شدت برخورد مي نمايد.

7-  از چاپ عکس و انتقال فيلم به سي دي و ... در فروشگاه ها و مؤسسات سعودي خودداري فرماييد.

8-  سارقين حرفه اي مترصد فرصتي هستند تا از غفلت زائرين سوء استفاده نموده و اموال آنها را به سرقت ببرند . لذا در نگهداري اموال خود كمال دقت را بنمائيد.

9-  رمز (پين كد) سيم كارت تلفن همراه خود را فعال نماييد تا در صورت مفقود شدن، سارقين نتوانند براحتي از آن سوء استفاده نمايند.

10-  چنانچه قصد خريد و استفاده از سيم كارت تلفن همراه خطوط سعودي داريد از در اختيار گذاشتن گوشي تلفن همراه و سيم كارت ايراني خود به بيگانه (فروشندگان) جدا بپرهيزيد، زيرا برخي از فروشندگان با ترفند خاصي سيم كارت شما را تعويض و از آن سوء استفاده مي نمايند.

11-  در صورت به سرقت رفتن تلفن همراه دقت فرمائيد در كمترين فرصت ممكن از طريق مراجعه به دفتر مخابرات مستقر در ستاد مركزي ، نسبت به قطع تلفن اقدام فرماييد . زيرا سارقين از مليتهاي مختلفي بوده و تا زمان قطع تلفن اقدام به تماس های خارجي مي نمايند . لازم به توضيح است بيمه هيچ تعهدي در قبال خسارت وارده ندارد .

     12-  حتي الامكان از تلفن همراه خود در محل استراحت و هتل استفاده كنيد و از مكالمه در حرمين شريفين و ساير اماكن عمومي خودداري فرماييد.

13-  اشياي قيمتي و وجوه نقد خود را به صندوق امانات بسپاريد در صورت به سرقت رفتن وجوه نقد ، طلا و اشياي قيمتي، بيمه هيچگونه تعهدي نسبت به پرداخت خسارت ندارد .

14-  از طرح و بيان ميزان و محل نگهداري وجوه نقد و اشياء قيمتي خود نزد ديگران خودداري فرماييد .

15-  ورود عوامل بومي به قسمت خواهران بدون هماهنگي و حضور عوامل ايراني ممنوع مي باشد در صورت مشاهده، سريعا به مدير كاروان اطلاع دهيد .

16-  هنگام خروج از محل اقامت از به همراه بردن اشياء قيمتي و وجوه  نقد اضافه و غير ضروري جداً خودداري فرماييد .

   17-  از ورود افراد ناشناس و عوامل بومي فاقد كارت شناسائي بدون حضور عوامل ايراني كاروان به درون اتاق جلوگيري نماييد و در صورت مراجعه مراتب را به مدير اطلاع دهيد .

18-  هنگام خريد صرفاً به اندازة نياز وجه نقد همراه داشته باشيد و از همراه داشتن ارز اضافه ، خودداري فرماييد .

19-  هنگام خروج از اتاق از بسته بودن پنجره ها  و قفل درب اطمينان حاصل فرماييد .

20-  هنگام خروج از اتاق وسايل خود را در ساك نهاده و درب آن را قفل نماييد .

21-  هنگام ورود به اتاق از وجود و محتويات ساك هاي خود اطمينان حاصل فرماييد .

22-  در معابر عمومي ، و محلهاي پر ازدحام اشياي قيمتي ، تلفن همراه و وجوه نقد خود را در معرض ديد ديگران قرار ندهيد ، زيرا سارقين حرفه اي در كمين و شناسائي محل نگهداري اموال شما مي‌باشند .

23-  هنگامي كه به قصد خريد به بازار عزيمت مي نماييد طوري برنامه ريزي كنيد كه وسائل خريداري شده را به محل اقامت خويش منتقل نماييد زيرا ورود وسائل و كالا به حرمين شريفين و مساجد ممنوع مي‌باشد .

 24-  هنگام سوارشدن به اتوبوس هاي حمل و نقل و ساير وسايط نقليه عمومي (تاكسي) از برداشتن وسايل، كيف دستي و لوازم شخصي خود اطمينان حاصل فرماييد .

25-  به هنگام اقامة نماز و يا عبادت در حرمين شريفين و مساجد و معابر عمومي ، اموال و اشياي قيمتي و وجوه نقد خود را بر روي زمين نگذاريد و از سپردن آن به افراد ناشناس جداً خودداري فرمائيد .

26-  هنگام تردد از خيابان از محل عابر پياده عبور كنيد . رانندگان محلي هيچ دقتي ندارند . شما احتياط كنيد .

       27-  حجاب و چادر هويت زن ايراني است ، لذا از خواهران محترم تقاضا مي‌شود،  ضمن اهتمام در حفظ حجاب، در صيانت از شأن زن مسلمان ايراني كوشا باشند .

28-  به زائرين بويژه خواهران گرامي توصيه مي شود از تردد تنها در معابر عمومي و فروشگاههاي خلوت جداً خودداري نماييد 

29-  عموما، فروشگاه هاي لباس در عربستان مجهز به دوربين هاي مدار بسته هستند، لذا از تعويض لباس و تحركات اضافه و بي مورد در فروشگاه جدا پرهيز نماييد.

30-  خانم هاي تنها از سوار شدن به وسايل نقلية عمومي جداً خدداري فرمايند .

31-  هنگام خروج از هتل از تنها گذاشتن كودكان ، بانوان و افراد مسن جداً خودداري نماييد.

32-  طبق قانون عربستان برقراري ارتباط زايران با عوامل بومي و اتباع بيگانه و سعودي ممنوع مي‌باشد از برادران و خواهران گرامي تقاضا مي‌شود از برقراري هر گونه ارتباط و دعوت به محل اقامت اينگونه افراد پرهيز نمايند.

33-  در صورت مراجعه و تقاضاي افراد ناشناس تحت هر عنوان از اظهار نظر در خصوص مسائل مختلف و يا پاسخگوئي به تقاضاهاي آنها ، (درخواست كتاب ، وسايل جهت بازبيني و . . .) قبل از اطمينان از هويت واقعي آنها ، فقط به جز  پليس پاسخگو نباشيد و از پاسخگويي به افراد غير جداً خودداري كنيد .

34-  با توجه به سوء استفاده برخي از افراد از لباس فرم و خودرو پليس در عربستان، جهت سرقت وجوه نقد و اموال زايرين در صورت تفتيش ويا بازرسي بدني، هنگام رهايي سريعا شماره و نوع خودرو و مشخصات افراد مذكور را ثبت و به حراست ستاد گزارش نماييد.

35-  عده اي با طرح مسائل تفرقه بر انگيز بين مسلمانان قصد تفتيش عقايد دارند لذا در ابراز عقيده و اظهار نظر دقت فرماييد ، زيرا با مقاصد سياسي و يا سرقت و . . . قصد فريب و ايجاد تفرقه و نزديك شدن به شما را دارند .

36- در صورتيكه در حرمين شريفين، بقيع، و ساير اماكن عمومي مأمورين سعودي و ساير افراد بومي و... اقدام به هتاكي و يا توهين به عقايد و شخصيت شما مي نمايند بدون هر گونه درگيري و بحث و جدل با هماهنگي مدير كاروان مراتب را به ستاد گزارش نماييد تا در مراودات ديپلماتيك موضوع پيگيري شود.

37-  بواسطه هر واقعه اي در عربستان، اگر به مراکز پليس و يا امر به معروف و نهي از منکر هدايت شديد با حفظ آرامش تقاضاي مترجم ايراني از دفتر نمايندگي حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران و يا نماينده كنسولگري ايران را نموده و از پاسخگويي به سئولات و امضاء هر برگه اي جداً پرهيز نماييد.

38-  هنگام مراجعه به مسجد شجره و يا جحفه جهت محرم شدن از قرار دادن اشياء قيمتي، وجوه نقد در داخل اتوبوس ها بپرهيزيد و در خصوص نگهداري آن با مدير كاروان هماهنگي نماييد.

39-  پس از محرم شدن در ميقات وسايل خود را باز بيني كامل نماييد و از وجود آنها اطمينان حاصل فرمائيد.

40-  هنگام طواف، استلام حجر و عبور از محلهاي پر ازدحام مواظب باشيد تا با خانمها برخورد ننماييد، مأمورين مستقر در حرم و ساير اماكن عمومي به بهانه اختلاط زن و مرد اقدام به دستگيري افراد مي‌نمايند.

41-  طبق مقررات عربستان هرگونه فيلمبرداري و عكس برداري از حرمين شريفين ، بقيع ، اماكن دولتي، نظامي، طرح هاي زير بنايي، پلها و زيرگذرها ممنوع مي باشد در صورت مشاهده توسط مأمورين، زايرين بازداشت و تجهيزات آنان ضبط مي گردد ضروريست زايرين محترم رعايت فرمايند.

دفتر مركزي حراست سازمان حج و زيارت